vrijdag 22 februari 2013

Life at Sea


We liggen nu in een haven vlakbij Santiago de Cuba. We hebben hier in Cuba een eigen reis gemaakt. Dat hield in dat we in een groepje van 6 leerlingen zelf door Cuba mochten reizen. Er was wel een leraar als vangnet als het verkeert ging, maar hij heeft niet in hoeven te grijpen. Hier in Cuba praten ze alleen maar Spaans, dus het was handig dat ik had opgelet bij de Spaanse lessen. Het was nog wel lastig om sommige mensen te begrijpen als ze heel snel Spaans praten, maar als je dan “despacio, por favor” tegen ze zegt
praten ze langzamer en kan je ze wel ongeveer verstaan. Tijdens deze reis heb ik geleerd om mensen fouten te laten maken. Hier voor greep ik altijd in net voordat het fout ging in. Als je zo’n reis organiseert moet je aan veel dingen denken, zoals een bus te regelen, waar we eten en waar we slapen. Ook zijn er minder voor de hand liggende dingen waar je achter komt, zoals dat je altijd water bij je moet hebben en dat niet alle winkels altijd open zijn.

Nu ben ik aan boord en gaan we vertrekken richting Bermuda. Straks gaan we weer wacht draaien en hebben we om de dag een lesdag. Als je een lesdag hebt werk je van 8:00 tot 13:00 en weer 14:00 tot 18:00. Je mag zelf pauzes in plannen en mijn manier is hier in dat ik een halfuur werk, dan iets te drinken ga halen of even naar het toilet ga. Dit herhaal ik drie keer en dan na weer een half uurtje te hebben gewerkt, hou ik een wat grotere pauze waarbij ik even naar buiten ga en bij de wacht ga zitten. Meestal na mijn grote pauze gaat het mis en ben ik een tijdje mijn concentratie kwijt. Ik vind het fijn als ik dan even word aangesproken om weer aan het werk te gaan. Meestal vind ik het lastig om dan weer helemaal mijn concentratie terug te krijgen.
Een wachtdag loop van 20:00 tot 20:00. Mijn eerste wacht is op mijn wachtdag dus ’s nachts van 00:00 tot 4:00. Dit is een rustige wacht. We hoeven dan alleen de salon schoon te maken en op te ruimen. Verder moeten we normale wacht dingen doen zoals sturen, rondje dek, uitkijk houden, vislijn controleren en op de koers letten dat we goed gaan. Ook moeten we soms de zeilen stellen. Maak kennis met een wacht sturen, op het eind zie je mij ook. Geniet en zet je geluid hard! klik op de link: Stuurvrouw op Regina Maris

Daarnaast hebben we hele drukke programma’s gedaan zoals in Curaçao. We hebben in Curaçao een uitwisseling gehad met een school, zijn naar verschillende musea geweest en we hebben een rondleiding gehad van een architect. Hij heeft ons alles verteld over hoe de architectuur in Otrabanda is ontstaan. Zo vertelde hij over dat de architectuur uit Europa natuurlijk werd nagedaan op Curaçao, toen het ontdekt werd, maar snel kwam ze er achter dat het hier niet handig was om bijvoorbeeld glas in je huis te hebben. Dit werd snel vervangen door lamellen.

Het is een heel druk programma en het is lastig om rust te vinden tussen de onderdelen door. Ook als je op zee zit beweegt de boot constant. Dat is erg vermoeiend en je probeert dan ook zoveel als mogelijk rust te pakken. Door alle stress zijn sommige leerlingen zelf oververmoeid en blijven we langer in Cuba dan gepland. We hopen dat de leerlingen die zich slapjes voelen zich in deze tijd zullen herstellen en er wordt naar een dokter gezocht die bij ons aan boord komt meevaren. Ik merk ook dat ik rustiger aan moet gaan doen en probeer dan ook zoveel mogelijk rust te pakken. Ik heb nog een kleine achterstand op school, maar deze ga ik hier nog wel in halen en ga gewoon naar 5 HAVO. Klaar voor het laatste jaar van mijn middelbare schoolcarrière.
Groeten, Martijn
p.s.: voor de liefhebbers ook filmpje over Dominica, met toffe muziek: Dominica: Waanzinnig !

Het is weer tijd om een belangrijke sponsor voor te stellen. Deze keer Evers + Manders, subsidieadviseurs. Ik heb daar in kader van school een dag meegelopen. Goed bureau, veel geleerd:
Het aantal subsidiemogelijkheden in Nederland is groot. Toch laten organisaties regelmatig kansen liggen of worden toezeggingen niet optimaal benut. Onbekendheid, lastige procedures en ingewikkelde regelgeving zijn hiervan de oorzaken.
Evers + Manders Subsidieadviseurs is gespecialiseerd in het verwerven van subsidies, spreekt de taal van opdrachtgevers en werkt efficiënt. Op ons kunt u rekenen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten